Gör det ont i lederna? Träning hjälper.

Gör det ont i lederna? Träning hjälper

 

Rörelse och träning är bra för de allra flesta ledbesvär. Till exempel vid artros och

ledgångsreumatism. Personer som tränar regelbundet har mindre ont i lederna.

Rörelse och träning stärker muskler och leder och motverkar övervikt. Även En viktminskning på

några kilo kan hjälpa mycket, särskilt vid värk i höfter, knän och fötter. Starkare muskler kring

lederna avlastar och håller leden på plats.

 

Varför gör det ont?

 

Att det smärtar i en led kan ha flera orsaker. De vanligaste är överbelastning, inflammation och artros.

Om du har alltför ojämn muskelstyrka på olika sidor leden kan det leda till snedbelastning och därmed orsaka ledproblem. Om du på grund av smärta undviker att röra på dig kommer du vart eftersom försämra kroppens funktioner och därmed bygga på eventuella snedbelastningar.

 

Träning kan lindra, förebygga och motverka smärta.

 

Rör på dig innan du drabbas av besvär.
Rör på dig även om du drabbats och upplever smärta, såvida den inte är akut.

Lever du med ständig ledvärk kan du förbättra din livskvalitet genom att hålla dig i form. En normalviktig kropp belastar kroppens leder mindre.
Världshälsoorganisationen, WHO rekommenderar 150 minuter medelintensiv träning per vecka.
Hellre lite och ofta än mycket och sällan.

 

Ledsnälla träningsformer:

Yoga

Cykling inom- och utomhus

Simning, vattengymnastik

Promenader, stavgång

Crosstrainer

Rodd

Stakmaskin

Längdskidåkning

Styrketräning

Känner du dig osäker, ta hjälp av en fysioterapeut eller personlig tränare. Träning med rättbelastning har enorma mängder fysiska, psykiska och även sociala positiva effekter.


När ska man inte träna vid ledvärk?

 

Smärta och svullnad är inte skadligt för vare sig leder eller kringliggande mjukdelar, men smärta under fysisk aktivitet/träning bör vara “tolererbar”.

På en skala från noll till 10, där noll är ingen smärta, får det göra ont upp till 5. Helst ska dock smärtan hålla sig på två till tre. Prova dig fram till en nivå som är konstruktiv för dig. 

Om träningen ej leder till ökade besvär så ta det som kvitto att fortsätta om det är en träningsform du trivs med.

”24-timmarsregeln” innebär att skulle du få smärta eller svullnad över en led i samband med träning så bör den ha minskat inom ett dygn efter avslutad aktivitet. Om inte så justera aktiviteten/träningen till nästa pass.

 

Vad mer kan jag göra för att hjälpa kroppen ifrån ledsmärta?

 

Oavsett orsak till smärtan finns en inflammatorisk komponent. Det finns antiinflammatoriska näringsämnen och tillskott som hjälper till att minska inflammationen. Exempelvis Omega 3,gurkmeja ,vitamin C, kollagen och hyaluronsyra.

 

Anna Dandenell, Certifierad personlig tränare och coach, Toppfysik 

Frågor?

Om du har några frågor eller funderingar så hittar du mer information under FAQ. Annars kan du alltid maila eller chatta med oss direkt. Vi finns här för dig!