Järn, Brist och Hur det Påverkar Hälsan

Järn, Brist och Hur det Påverkar Hälsan

Järnbrist är något som påverkar människor över hela världen och är vanligare än vad man kanske tror.


Järn - ett Livsviktigt Mineral

Järn är, som alla andra näringsämnen, viktigt för din kropp. Just järn behövs i kroppen för att bilda proteinet hemoglobin. Hemoglobin fäster på de röda blodkropparna och syre binds till hemoglobinet. Sen transporterar de röda blodkropparna syre från lungorna till kroppens vävnader. När man får järnbrist får cellerna inte tillräckligt med syre, eftersom kroppen inte kan bilda tillräckligt med hemoglobin. Järnbrist kan också leda till blodbrist. Sen är järn viktigt också för hundratals proteiner och enzym i kroppen.


Symtom på Järnbrist

Symtomen på järnbrist är olika beroende på hur stor bristen är. Även ålder och hälsotillstånd påverkar symtomen. De allra vanligaste symtomen på att man har för lite järn i kroppen är trötthet, svaghet, blodbrist, blek hud, kalla händer och fötter, huvudvärk och koncentrationssvårigheter. Men det finns också lite mer ovanliga symtom som oregelbundna hjärtslag och cravings för ämnen som inte är mat. Ett ovanligt symtom är ökad svettning, framförallt på natten.


Otippad Koppling mellan Järnbrist och Nattlig Svettning

Det finns faktiskt en koppling mellan järnbrist och svettning på natten. Om man på grund av järnbrist har blodbrist och inte kan transportera tillräckligt med syre ut till kroppen, får hjärtat jobba hårdare för att pumpa ut mer blod och syre till vävnaderna. Då kan kroppstemperaturen öka, vilket kan leda till svettningar. Detta symptom kan man få vid allvarlig järnbrist.


Hur Vet Man om Man har Järnbrist?

Om du svettas mycket på natten, eller har andra symtom på järnbrist, som trötthet och blek hud, bör du rådfråga din läkare. Det är enkelt att med blodprov ta reda på om järnbrist är orsaken till dina symtom.


Så Här Undviker du Järnbrist

För att undvika järnbrist är det viktigt att äta en balanserad kost rik på järn. Lever och blodpudding innehåller rikligt med järn, men även magert kött, kyckling, skaldjur, linser och bönor, samt mörkgröna bladgrönsaker, är utmärkta källor till järn. Vid behov kan ett järntillskott övervägas, särskilt om kosten inte tillhandahåller tillräckligt med järn, vilket inte är ovanligt vid vegetariskt eller vegankost. Dessutom är det lättare för kroppen att ta upp det järn som finns i animalier jämfört med den form av järn som återfinns i vegetabilier. För att hantera svettningar kan det vara fördelaktigt att hålla sovrummet svalt, använda svalkande kuddar eller sängkläder och bära löst sittande kläder när du sover.


Källor

https://lpi.oregonstate.edu/mic/minerals/iron#function

Frågor?

Om du har några frågor eller funderingar så hittar du mer information under FAQ. Annars kan du alltid maila eller chatta med oss direkt. Vi finns här för dig!